ניוקי שחור עם דברים טובים מהים
מכל התכונות האנושיות, שתי התכונות הנעלות ביותר בעיני הן היכולת לבקש סליחה והיכולת לסלוח. לא חשוב באיזה סדר.
כל כך למה? כי הסליחה היא היכולת ללכת נגד הטבע, היא נצחון רוח האדם על עולם החומר. את המציאות הרי לא ניתן לשנות, הפגיעה שנעשתה, הנזק שנגרם בזמן עבר לא ניתן באמת לתקנם ולעצבם מחדש, הבחירה האנושית הבסיסית היא: ייקוב הדין את ההר. שברת? תשלם!.
ובכל זאת, היכולת להתגבר על העבר, למחוק את מה שקרה, לבקש, לתת ולקבל סליחה היא עלייה מעל מימד הזמן אל מחוזות האין סוף והיא מפקיעה את האדם מגבולות החומר ומכניסה אותו אל המישור האלוהי, שהוא ורק הוא יכול להעניק את יכולת הסליחה, התיקון, ההזדמנות הנוספת.
הכעס הוא חותם העבר על ההווה והסליחה היא חותם ההווה על העבר.
____________
"כי ידעתי כי אתה אל חנון ורחום, ארך אפיים ורב חסד ונחם על הרעה" (יונה, ד, ב')
בכל עת שאני רוצה להתחבר אל מושג הסליחה אני חוזר וקורא בספר יונה.
בתחילת הסיפור, כועס יונה נביא על אלוהים על נכונותו לסלוח ומסרב לסע אל נינוה עיר החטאים ולדרוש מהם לתקן את דרכם הרעה ולקבל הזדמנות שנייה. יונה דורש צדק, צדק אנושי והוא בורח מאלוהים על ספינה והולך לישון בירכתיים.
אך הים סוער וגועש. העולם אינו יכול להתקיים בדין הקשה, הצדק המוחלט מאיים לשבור את ספינת העולם העדינה ולהטביע אותה
יונה מבין שהרעה באה בגללו ומורה למלחי הספינה להשליכו אל הים. שם, בתהומות העמוקים, במצולות, בתוך בטן הדג הגדול, הוא יזעק אל האל לרחמים וילמד את השיעור שלו על חשיבותה של הסליחה.
ובסוף הספר כשיונה המתוסכל מוצא לו צל מתחת עץ קיקיון מחוץ לנינוה שלא נחרבה, מייבש אלוהים את העץ כדי להסביר ליונה הקופח בשמש: העולם הזה הוא שלי, אני בראתי אותו, אני שורה בו, איך אוכל לא למחול לתושביו? לא להתחשב בקשייהם ומגבלותיהם? איך אוכל רק לבא אליהם בדרישות ותביעות? לדון אותם רק לחומרא? איך אוכל לא לתת להם חמלה ורחמים?
"בתחילה עלה במחשבתו לברוא את העולם במידת הדין, ראה שאינו יכול להתקיים שיתף עמו מידת הרחמים" (מדרש בראשית רבה)
_________
"יורד עליך צל של דאגה
זדון שלך שהתחזה שגגה
עשה לך בלילה הצגה
לבש עוד מסיכה, נגע, פגע
אתה יורד לים להירגע" (מאיר אריאל, שפריץ חרוזים ללואיז)
בסיפור יונה, הים מסמל את יכולת הסליחה. כדי להבין את הסימבול הזה אני רוצה להתבונן במנהג יהודי עתיק, מנהג התשליך.
בראש השנה, בין הערביים, בשעת הדמדומים, יוצאים היהודים מבתי הכנסת והולכים אל הים. שם הם מנערים את בגדיהם מעל המים, כמו מנערים מעליהם את חטאיהם ומשליכים אותם אל תהום הים.
המנהג הזה נסמך על הפסוק מספר מיכה:
"ותשליך במצולות ים כל חטאתם".
מהותו האמיתית של המנהג הזה מבטאת את העומק העצום שיש למושג הסליחה.
סליחה אינה ביטול העבר, שהרי העבר אינו יכול באמת להיעלם. מחילה אינה מחיקה של היצר, החטא והשיגעון, מפני שהם אינם יכולים ואינם צריכים להימחק. הם נחוצים לקיומנו לא פחות מהאור, הטוב והחסד.
סליחה היא היכולת להבין שבמעמקים כל דבר מוצא את מקומו. סליחה היא היכולת לחבר יום ולילה, להחזיר את היצרים אל שורשם הטוב, למתק את הדינים במקורם האמיתי ורק כך להופכם לרחמים.
החטאים אינם נעלמים, הם מושלכים אל תהום הים. שם, בעומק הרב, במצולות הנסתרות, בתהומות החשוכים, הם מוצאים את מקומם האמיתי והופכים לנדבך מהותי למסכת המופלאה הזו, הנקראת חיים.
בכח הסליחה שמיים וארץ מתאחדים, מים תחתונים נושקים למים עליונים. חושך ואור אינם סותרים זה את זה, אלא משלימים, מזדווגים.
"והיה יום אחד הוא ייודע לה' לא יום ולא לילה והיה לעת ערב יהיה אור" (זכריה, יד)
__________
שני אויבים לה לסליחה – הציניות והגאווה.
הציניות היא הספקנות, חוסר האמונה ביכולת לשנות את התפיסה, למצוא לכל דבר את מקומו האמיתי.
הגאווה היא חוסר היכולת להודות בטעות, המחשבה שמה שעשיתי חייב להיות מוצדק. חוסר יכולת להגיד: זה אני, אני לא שלם, אני חסר, טועה, נופל וככה זה צריך להיות.
רק כשמסירים את שני המסכים הללו ניתן לכרוע על חוף הסליחה ולהבין באמת את המילה האחת המקפלת אל תוכה את כל תוכנו של הפוסט הזה:
אהבה.
___________
המנה המוצגת לפניכם היא ניסיון ללכוד את הים בצלחת, לבטא את היכולת האין סופית של הסליחה.
המנה מתחילה מסרטנים כחולים, שבאו ממים חשוכים, מלאי חול, מלוכלכים, קוצניים, אשר בתהליך קתרזיס בשרם הלבן הופך לרוטב חמאתי – קרמי -עדין – מתקתק ושיריונם הדוקר מאדים מחום והופך למרק כתום -עמוק – זוהר בניחוח עז של ים.
תפודים שבאו ממעבה האדמה צוללים אל הים העמוק, הופכים לניוקי נימוחים ומקבלים עליהם צבע שחור, לילי, אפל וקודר. אך בהיעטפם בלובן הגבינה, באדמומיות השמש של העגבניות, בירוק החי של הכרישה, הם מתערסלים בחום ואהבה ונמחלים. בעודם צוללים אל ביסק הים העמוק הם מתמתקים ומבינים ש: "אין לך דבר שאין לו מקום" (מסכת אבות).
"אתה נשאר בחוף עד השקיעה
זה מרכך לך את התקיעה
גלולה גדולה של אור שמרגיעה
רוח אדמומית בהגיעה
כמו מתביישת מהנגיעה
לא מוכרחים לחזור על השגיאה" (אותו שיר, אותו מאיר אריאל)
ניוקי שחור עם דברים טובים מהים
יופי. עכשיו אני שוב רעבה. ובאמת שאכלתי כבר!
יקירי, אתה היחיד שאני מכירה שיכול לכתוב על סליחות לצד מנת פירות ים… מתי אתה בא? המטבח שלי מתגעגע.
תודה רבה. אכן זה אני…סליחות ופירות ים בערבוביא…. גם אני מתגעגע
בכל פעם שאני קוראת את התכנים שאתה כותב, אני רוצה להגיב, להתווכח, להתדיין. ואז אני נזכרת שזה בעצם בלוג של אוכל…
ועם זאת, תכונה נעלה מאד בעיני היא להקשיב ולשתוק. זהו יופי של תירגול
תודה איריס
האמת היא שאני אשמח לשמוע תגובות גם לתוכן
חלק מהעניין הוא שלמרות שזה בלוג אוכל אוכל נולד מתוך איזשהו הקשר
ואני מאוד אוהב דיונים מעמיקים
לפעמים דווקא אי ההסכמות מחדדים את הנקודה יותר מאשר שתיקה….
בפעם הבאה… אני ממשיכה לקרוא