שבע פרות. שבע שיבולים.

עיון בפרשת מקץ

מזכיר לי את:

נחלאות בורגר

 

 

10859354_854716084578928_1768459025_n

 

 

פרשת מקץ עוסקת בחלום פרעה. שבע פרות עולות מן היאור ולאחריהן גם שבע שיבולים.

חלום ראשון:

וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַייִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹולֵם וְהִנֵּה עֹומֵד עַל הַיְאֹור. וְהִנֵּה מִן הַיְאֹור עֹולֹת שֶׁבַע פָּרוֹת, יְפוֹת מַרְאֶה וּבְרִיאֹות בָּשָׂר וַתִּרְעֶינָה בָּאָחוּ. וְהִנֵּה שֶׁבַע פָּרוֹת אֲחֵרוֹת, עֹולוֹת אַחֲרֵיהֶן מִן הַיְאֹור, רָעוֹת מַרְאֶה וְדַקּוֹת בָּשָׂר וַתַּעֲמֹדְנָה אֵצֶל הַפָּרוֹת עַל שְׂפַת הַיְאֹור.

חלום שני:

וַיִּישָׁן וַיַּחֲלֹום שֵׁנִית, וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁיבֳּולִים, עֹולוֹת בְּקָנֶה אֶחָד בְּרִיאוֹת וְטֹובוֹת. וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁיבֳּולִים, דַּקּוֹת וּשְׁדוּפֹות קָדִים, צֹומְחוֹת אַחֲרֵיהֶן.

היאור מסמל את התהום, את המעמקים הנסתרים מהם הכל נובע.
הפרות מסמלות את כבדות התנועה על פני האדמה. געייתן מסמלת את המיית הנפש ואת הגעגוע.
השיבולים מסמלות את השפע, את הצמיחה ואת טוב האדמה.
חלום פרעה עוסק בחיי הגוף וחיי הנפש הנובעים ממצולות אין סוף ומתגשמים אל העולם.
יש פרות שמנות – תחושות של עליית הנפש והתרוממות הרוח ויש שיבולים טובות – הצלחה, הגשמת מטרות, פריון ועונג הגוף.
לעומתן יש פרות רזות – נפילות, עצב, דיכאון וחרדות ויש שיבולים דקות – קשיים, מצוקות, כישלונות וייסורים.
גם מספרן של הפרות והשיבולים, שבע, אינו מקרי. המספר שבע, כמו שבעה ימי השבוע, מבטא מחזור שלם של חיים. ששת צדדי המציאות הגשמית והאור הפנימי המחיה אותה.
כל אדם עובר מחזור שלם גם של אלו וגם של אלו, גם של שנות השובע וגם של שנות הרעב, גם של האור וגם של השחור וכולם נובעים מאותו יאור.

והנה:

וַתֹּאכַלְנָה הַפָּרוֹת רָעוֹת הַמַּרְאֶה וְדַקֹּות הַבָּשָׂר, אֵת שֶׁבַע הַפָּרוֹת יְפֹות הַמַּרְאֶה וְהַבְּרִיאֹות, וַיִּיקַץ פַּרְעֹה.

ועוד:

וַתִּבְלַעְנָה הַשִּׁיבֳּולִים הַדַּקּוֹת, אֵת שֶׁבַע הַשִּׁיבֳּולִים הַבְּרִיאוֹת וְהַמְּלֵאוֹת, וַיִּיקַץ פַּרְעֹה וְהִנֵּה חֲלוֹם.

מה שפרעה רואה בחלומו זה שהפרות הרזות אוכלות את השמנות והשיבולים הדקות את אלו הטובות. החושך נוטה לגבור על האור, ימי המצוקה משכיחים כל זכר לימים הטובים, הנפילות מעלימות את הפסגות כאילו לא היו מעולם ובסוף מעגל, הפרה הדקה אוכלת את העבה מבלי להותיר לה זכר.

וַיְהִי בַבֹּקֶר וַתִּיפָּעֶם רוּחוֹ, וַיִּשְׁלַח וַיִּקְרָא אֶת כָּל חַרְטֻומֵּי מִצְרַיִם וְאֶת כָּל חֲכָמֶיהָ, וַיְסַפֵּר פַּרְעֹה לָהֶם אֶת חֲלֹומוֹ, וְאֵין פּוֹתֵר אוֹתָם לְפַרְעֹה. 

פרעה מתיייסר מתובנה עצובה זו ותוהה לפשרה, הוא פונה לכל חרטומיו, אבל אף אחד ממלומדי מצרים אינו יודע לפתור מצוקה קיומית זו. עד שמגיע יוסף, מן הבור, מבית האסורים.

וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וַיִּקְרָא אֶת יוֹסֵף, וַיְרִיצֻהוּ מִן הַבּוֹר, וַיְגַלַּח וַיְחַלֵּף שִׂימְלֹתָיו, וַיָּבֹוא אֶל פַּרְעֹה. וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל יוֹסֵף: חֲלוֹם חָלַמְתִּי וּפֹותֵר אֵין אֹותוֹ וַאֲנִי שָׁמַעְתִּי עָלֶיךָ לֵאמֹר, תִּשְׁמַע חֲלוֹם לִפְתֹּור אֹותוֹ. וַיַּעַן יוֹסֵף אֶת פַּרְעֹה לֵאמֹר: בִּלְעָדָי!  אֱלֹוהִים יַעֲנֶה אֶת שְׁלוֹם פַּרְעֹה

ראשית, יוסף מרגיע את פרעה ואומר לו שחלומו אינו שקר, שזו אכן דרך העולם. אדם נוטה תמיד לחשוב שהבעיה היא בו, שהוא הדפוק היחיד, שרק הוא אישית אינו יודע להתנהל בין ימי הטוב וימי העצב. לא כך הוא. יוסף מרגיע את פרעה שהדילמה הזו היא בעצם הקיום.

וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-פַּרְעֹה: חֲלוֹם פַּרְעֹה אֶחָד הוּא. אֵת אֲשֶׁר הָאֱלֹוהִים עֹושֶׂה הִגִּיד לְפַרְעֹה

יוסף מסביר לפרעה שהרעב תמיד משכיח את השובע, הוא מדגיש לו שלא מדובר במשהו אמורפי וסימבולי בלבד, זה עומד לקרות בכל רגע, בתוך המציאות הממשית שלו.:

הִנֵּה שֶׁבַע שָׁנִים בָּאוֹת, שָׂבָע גָּדוֹל בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם. וְקָמוּ שֶׁבַע שְׁנֵי רָעָב אַחֲרֵיהֶן, וְנִשְׁכַּח כָּל הַשָּׂבָע בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְכִלָּה הָרָעָב אֶת-הָאָרֶץ. וְלֹא יִווָּדַע הַשָּׂבָע בָּאָרֶץ מִפְּנֵי הָרָעָב הַהוּא אַחֲרֵי כֵן, כִּי כָבֵד הוּא מְאֹוד. וְעַל הִשָּׁנוֹת הַחֲלוֹם אֶל פַּרְעֹה פַּעֲמָיִים: כִּי נָכוֹן הַדָּבָר מֵעִם הָאֱלֹוהִים וּמְמַהֵר הָאֱלֹוהִים לַעֲשֹׂותוֹ

אבל יוסף אינו שרלטן רוחני, הוא אינו רק מפרש כדי לקטוף את תהילת החכם, אלא גם מציע פתרון. נביא אמת אינו זה שיודע מה יהיה, אלא שיודע מה צריך לעשות עם מה שהוא רואה.

יַעֲשֶׂה פַרְעֹה וְיַפְקֵד פְּקִדִים עַל הָאָרֶץ וְחִימֵּשׁ אֶת אֶרֶץ מִצְרַיִם בְּשֶׁבַע שְׁנֵי הַשָּׂבָע. וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל אֹוכֶל הַשָּׁנִים הַטֹּובוֹת הַבָּאֹות הָאֵלֶּה, וְיִצְבְּרוּ בָר תַּחַת יַד פַּרְעֹה, אֹוכֶל בֶּעָרִים וְשָׁמָרוּ. וְהָיָה הָאֹוכֶל לְפִיקָּדוֹן לָאָרֶץ לְשֶׁבַע שְׁנֵי הָרָעָב אֲשֶׁר תִּהְיֶיןָ בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְלֹא תִיכָּרֵת הָאָרֶץ בָּרָעָב.

יוסף מציע לא לבזבז את כל החסד עת הוא מגיע, אלא להשתמש בו בתבונה ובמשורה, כעין תכנית חיסכון רוחנית. לא להתפתות לאשליית האור הנצחי, לדעת שקשיים ומצוקות בו יבואו ולהיות מוכנים אליהם עם אור ושפע שנשמרו בצד לעת מחשך.

בשפה החסידית נקראת פעולה זו המשכה. מתיחת קו דק של אור אל תוך החלל החשוך על מנת לתת גם בתוך המיצר קריאת כיוון וסימני דרך. יוסף מציע להטעין בימי האור את תאורת החרום של הנפש אשר תידלק כאשר כל הזרמים האחרים יכבו.

זו אינה מלאכה קלה, גם אם היא נראית כזו. קשה מאוד לא לנצל את כל האור כשהוא מגיע, לא להיסחף אחריו כשאתה בתוכו, זה עלול להשרות תחושת מועקה ומחנק, יש אפילו שיאשימו אותך בקמצנות רוחנית.

וַתַּעַשׂ הָאָרֶץ בְּשֶׁבַע שְׁנֵי הַשָּׂבָע, לִקְמָצִים.

אך סוף הרעב תמיד לבא, או אז תווכח תבונת יוסף:

וַתְּחִילֶּינָה שֶׁבַע שְׁנֵי הָרָעָב לָבוֹא, כַּאֲשֶׁר אָמַר יוֹסֵף. וַיְהִי רָעָב בְּכָל הָאֲרָצוֹת וּבְכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם הָיָה לָחֶם.

לא לחינם פרשת מקץ נופלת כמעט תמיד על ימי החנוכה. שהרי זה החג המלמדנו שכד קטן של אור שנשמר מראש, יכול להאיר את כל בית המקדש שנטמא.

תחיה כאילו יש מחר. בן פורת יוסף. חנוכה שמח.

 

__________

1458700_638061752911030_290206572_n

אז למה המבורגר?

כי המבורגר בשבילי זה המאכל הנפלא ביותר בעולם, המנה האחת המכילה את כל התמצית הקולינרית באשר היא.

זו המנה שמעוררת בי הכי הרבה געגועים עת הוא איננה, (בעיקר בימים של דיאטה…), המבורגר הוא המאכל שכאשר כלו כל הקיצין, בין אם הנפשיים ובין אם הקולינריים, תמיד אני חוזר אליו והוא יודע לאסוף ולנחם אותי.

בכל תפריט שבניתי בימי חיי, תמיד היה ההמבורגר המנה הכי נמכרת.

יש בו בהמבורגר שילוב חד פעמי בין בשרניות הבשר ורכות רחם הלחמנייה. פריכות תפוחי האדמה החיצונית המבשרת את להטם ונימוחותם הפנימית. מתיקות הבצל המקורמל והקטשופ העוטפים הכל בחן ילדותי שלעולם אינו נמאס.

ההמבורגר של נחלאות זו מנה הכי ותיקה שלנו, כל טבח שעבד איתי בוודאי זוכר אותה, לכל מרכיב שלה יש אצלנו כבר כינוי חיבה.

לחם ובשר. שבע פרות, שבע שיבולים.

הכל מתחיל מבחירה נבונה של הבשר והכנה של לחמניה מצוינת.

אח"כ אנחנו מוסיפים אל הבשר בצל מקורמל, שמעמיק את טעמיו ומתחבר אל דוק המתיקות של המנה. ללחמניה אנו מוסיפים טעמי אוממי של חרדל, בצל ותבלינים כדי לחבר אותה אל טעמי הבשר.

הקטשופ שלנו עשוי מפלפלים, קצת חריף ועם ארומה חרוכה ומעושנת, בדיוק כמו הבשר.

בתוך הלחמניה אנחנו מניחים מתחת לבשר מיטת תבשיל של בצל מקורמל, פטריות ובייקון – מתקתק, בשרני, מעושן, יחד עם הגבינה על הבשר ומעט חמיצות של מלפפון כבוש – זה חץ של שלמות ישר לתוך הנשמה.

הצ'יפס שלנו (מישהו אמר חנוכה?…), מבושל שלוש פעמים, פעם אחת במים ופעמיים בשמן, הכל כדי להביא אותו אל השילוב המושלם בין פריכות חיצונית ורכות פנימית. אחרי הטיגון אנו עוטפים אותו בתערובת תבלינים שתוסיף לפריכות שלו עוד צביטה קטנה.

כדי לסיים את המנה בחיוך והומור, אנחנו משחקים גם עם הקוקה קולה הבלתי נמנעת ליד ההמבורגר. אם ככל שהקולה קרה יותר היא טעימה יותר, אז אצלנו היא תהיה קפואה, גרניטה, ברד, וגם נגדיל אותה בשקל תשעים עם שכבות טעם נוספות של וניל, פלפל שחור גרוס ורום כהה.

זו לא מנה עדינה, זו מנה צועקת, אבל גם מחבקת ונשארת עם הסועד לזמן ממושך.

תכנית חיסכון רוחנית. תאורת חירום של הנפש.

1457588_638061779577694_1535026037_n

נחלאות בורגר

לחמניות "אוממי"

חומרים (8 לחמניות):

500 גרם קמח לבן ללחם

25 גרם עמילן לקרם (לא חובה, אבל מוסיף רכות נהדרת)

10 גרם שמרים יבשים

10 גרם משפר אפיה (לא חובה, אבל מאריך את חיי הלחמניות)

300 גרם מים

10 גרם מלח

10 גרם סוכר

1 ביצה

15 גרם שבבי בצל מטוגן יבש

25 גרם חרדל דיז'ון עם גרגירים

5 גרם תבלין קייג'ן

5 גרם תבלין אוממי

50 גרם חמאה רכה

ביצה טרופה להברשה

שומשום לפיזור

 

אופן ההכנה:

במיקסר עם וו לישה לשים את כל חומרי הבצק במשך 10 דקות.

אמור להתקבל אחיד, רך, גמיש ומבריק. אם הבצק יבש מדי מוסיפים עוד קצת מים.

מניחים את הבצק בקערה רחבה, מכסים ומניחים בצד לתפיחה של 1 – 2 שעות, עד שהבצק מכפיל את נפחו.

מחלקים את הבצק לחלקים של 120 גרם

מכדררים כל חלק ללחמנייה עגולה ופוחסים אותה בין הידיים עד שהיא משתטחת.

מניחים את הלחמניות על נייר אפייה ומתפיחים כשעה עד שהן מכפילות את נפחן.

מברישים בביצה טרופה ומפזרים שומשום.

מחממים תנור ל-170 מעלות ומניחים בתחתיתו תבנית מים.

אופים את הלחמניות 20 -25 דקות, עד שהן קלילות וזהובות.

מצננים לפחות שעה על רשת לפני שמשתמשים.

 

לחמניה

20141219_183023

 

המבורגר

חומרים (16 המבורגרים):

750 גרם בשר מכסה הצלע (מס' 7) טחון

750 גרם בשר שפונדרה (מס' 9) טחון

500 גרם בשר צלעות (מס' 2) או צוואר (מספר 1) טחון

8 בצלים קצוצים דק

200 גרם שומן אווז

100 גרם ציר בקר

10 גרם מלח

5 גרם תבלין אוממי

5 גרם פלפל שחור גרוס

100 גרם בירה

 

אופן ההכנה:

במחבת רחבה, על להבה נמוכה, מאדים את הבצלים ב- 100 גרם שומן אווז, למשך זמן ממושך (כשעה), עד קבלת גוון חום בהיר קרמלי.

מוסיפים את ציר הבקר, מבשלים עוד 5 דקות ומסירים מהאש.

מצננים היטב.

שומרים 1/2 מכמות הבצל מקורמל בצד להגשת המנה ואת החצי השני מניחים בקערה עם הבשר.

מוסיפים את יתר שומן האווז, הבירה, המלח, האוממי והפלפל.

מערבבים את כל החומרים בתנועות לישה כשתי דקות עד לקבלת מסה אחידה.

שוקלים המבורגרים של 150 גרם ודוחסים לתוך פורמה עגולה.

 

10471073_755329184517619_958037851_o

 

קטשופ פלפלים

חומרים:

1 ק"ג פלפל אדום קלוי וקלוף

100 גרם חומץ

100 גרם סוכר

100 גרם גלוקוזה

1 בצל חתוך לשמיניות

8 שיני שום שלמות

1 פלפל חריף מגורען וחצוי לאורך

20 גרם פפריקה מעושנת

5 גרם מלח

 

אופן ההכנה:

מבשלים יחד את כל החומרים כ- 1/2 שעה, עד שרוב הנוזלים מתאדים.

מוציאים את הפלפל החריף.

מעבירים למעבד מזון וטוחנים למחית חלקה,

טועמים ומוסיפים מהפלפל החריף לפי הצורך, עד מידת החריפות הרצויה.

מעבירים את המחית שהתקבלה דרך מסננת, על מנת שתהיה חלקה מאוד.

מצננים היטב.

 

20141219_163701

יש קטשופ ויש קטשופ…

1441541_638061676244371_1951635968_n

התלמידים של נחלאות בסרט נע…

 

ספייסי צ'יפס (צ'יקס…)

חומרים:

תפוחי אדמה אדומים מזן דזירה
שמן לטיגון עמוק

תבלין קייג'ן

 

אופן ההכנה:

חותכים את תפוחי האדמה עם קליפתם לשמיניות לאורך (סירות).

מניחים את פלחי תפוחי האדמה בסיר, מכסים במים קרים, מניחים על להבה גבוהה, מביאים לרתיחה ומיד מסירים מהאש ומסננים.

מצננים ומייבשים את פלחי תפוחי האדמה.

מחממים שמן ל – 130 מעלות.

מטגנים את פלחי תפוחי האדמה 10 דקות, עד שהם רכים, אבל לא זהובים.

עד כאן ניתן להכין מראש

לפני ההגשה מטגנים שוב ב – 190 מעלות, 4 דקות עד לפריכות והזהבה עמוקה.

מעבירים לקערה, מתבלים בקייג'ן ומערבבים עד לעטיפת הצ'יפס בתבלין.

 

ציס

.

גרניטה קולה (אברם גרנט…)

חומרים:

1.5 ליטר קוקה קולה

130 גרם סוכר

30 גרם רום כהה

3 גרם פלפל שחור גרוס

3 טיפות משחת וניל או תמצית וניל טהורה

 

אופן ההכנה:

מערבבים בקערה את כל החומרים.

מעבירים לקופסא רחבה ומקפיאים.

טוחנים את התערובת הקפואה במעבד מזון, עד לקבלת מרקם חלק ואחיד ומקפיאים שוב.

טוחנים שוב למרקם חלק ומקפיאים.

לפני ההגשה מגרדים במזלג לקבלת "ברד".

 

אברם גרנט

המבורגר בתוך פרנצ' טוסט…

IMG_20141219_185225

תבשיל פטריות, בצל ובייקון (פטרת…)

חומרים (10 מנות):

1 כף שומן אווז

100 גרם בייקון מעושן חתוך לקוביות

הבצל המטוגן ששמרנו בצד

500 גרם פטריות פרוסות (כדאי לערבב סוגים שונים)

10 גרם רוטב סויה

60 גרם  שמנת מתוקה

 

אופן ההכנה:

מחממים שומן אווז במחבת ומטגנים את הבייקון עד להזהבה קלה.

מוסיפים פטריות ומקפיצים בחום גבוה דקה עד ריכוך.

מוסיפים את הבצל המקורמל ומקפיצים עוד דקה

מוסיפים סויה ושמנת ומבשלים עוד כ-2 דקות עד שהנוזלים נגמרים.

 

20141219_163414

 

 

 

צליית ההמבורגר והרכבת המנה

חומרים:

1 כף שומן אווז

1 פרוסת גבינת גאודה לכל המבורגר

2 פרוסות של מלפפון כבוש לכל מנה

 

אופן ההכנה:

מחממים מחבת או משטח צלייה עם שומן אווז לחום הגבוה ביותר.

מחממים תנור ל- 200 מעלות.

צורבים את ההמבורגרים דקה מכל צד להזהבה עמוקה.

מעבירים לתנור ל- 4 – 5 דקות עד למידת מדיום – וול.

מניחים על כל המבורגר פרוסת גבינה.

נותנים להמבורגר נוח עוד 3 דקות מחוץ לתנור.

חוצים את הלחמנייה לרוחב.

מורחים את הלחמנייה משני הצדדים בקטשופ פלפלים.

מניחים על תחתית הלחמנייה את תבשיל הפטריות – בצל – בייקון.

מניחים מעל את ההמבורגר הצלוי עם הגבינה.

מניחים מעל ההמבורגר את המלפפון הכבוש.

מכסים בחצי השני של הלחמנייה ופוחסים מעט.

מגישים לצד פלחי ספייסי צ'יפס, עוד קצת קטשופ פלפלים לטבילת הצ'יפס וכוסית עם גרניטה קולה.

 

20141219_183810 20141219_183830

20141219_183930

20141219_184018

אילה

יום ד' המבורגר. מסורת של אבא ואילה.
הפוסט הזה פורסם בקטגוריה אוכל נפש.‏ קישור ישיר לפוסט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

Connect with Facebook