סרדינים ממולאים עם בוטרגה וטרטר סרדינים בשמן ארגן
חודש אייר הוא חודש מאוד משמעותי עבורי, גם ברמה הלאומית וגם ברמה האישית. זהו חודש שראשיתו ביום העצמאות – חג לידתה של הישראליות ברמה הפיסית ושאחריתו ביום ירושלים – שמסמל בעבורי את לידתה של התרבות הישראלית, את התעוררותה היצירתית ואת הצורך בהתחדשותה של הישראליות ברמה הרוחנית. כי מציון תצא תורה.
ובתווך ביניהם נמצא ל"ג בעומר, חגה של תורת הקבלה שהיא הנשמה והתשתית הפנימית של היהדות וכבר הבהרתי פעמים רבות את עמדתי – שרק ממקורותיו של מעיין הסוד הזה יכולה לצמוח יהדות וישראליות חדשה ומתחדשת.
טוב, יש ביניהם גם תאריך אחד אישי לגמרי, י"ב באייר, יום הולדתי הפרטי.
מדי שנה הימים הללו מביאים אותי להרהורים על המטבח הישראלי. מהי מהותו? מה תפקידיו בתוך ההקשר הכללי של המהות הישראלית? וגם שאלות אישיות לחלוטין על חלקי במפעל החשוב הזה ומה יכולה להיות תרומתי הצנועה אליו.
בעיני שאלת המטבח הישראלי היא שאלה חשובה מאוד והיא עקרונית לעצם חיינו פה. מפני שמטבח הוא חלק מתרבות ואם אין מטבח ישראלי הרי שאין ישראליות. השאלה אם יש תרבות ישראלית ייחודית היא בעצם השאלה מה מידת הרלוונטיות של אוצרות התרבות הקדומים שלנו לחיינו המודרניים? האם יש לנו יכולת לצקת תוכן אומנותי ורוחני לתוך הקיום הישראלי הפיסי והיומיומי שהוא בבסיסו קיום רצוף בקשיים ודחק? האם יש לשיבת ציון תפקיד אמיתי בהיסטוריה מלבד מקלט זמני לעם נרדף? כיצד יתבצע המעבר, שמצד אחד הוא המשך ישיר ומצד שני קפיצת דרך מטורפת, בין יהדות לישראליות?
כמה שאלות!
ואכן בהקשר המטבחי אני לא שומע הרבה תשובות אבל שומע מסביבי כל הזמן את השאלה: האם יש מטבח ישראלי?
ובכן, אני חושב שהשאלה המתמדת הזו מגדירה את המטבח הישראלי יותר מאשר תשובותיה. זהו המטבח הישראלי במהותו: מטבח חוזר בשאלה.
חזרה בשאלה היא ביטוי מבריק, מי כמוני יודע. כשמה כן היא, שהייה מתמדת בעולמות הספק, משיכה מתמדת אל המקור שבאת ממנו ובו זמנית רצון עז להינתק מכבליו. פה נעוץ ההבדל בין יהדות לישראליות. היהדות של מאות השנים האחרונות היא יהדות מקובעת שיודעת את הדרך הנכונה וממסמרת אותה בחוקים ותקנות. הישראליות צריכה לחזור אל היהדות המקורית, התנ"כית, הנבואית, שהיא יהדות של התגלות ואבולוציה.
בהגדה של פסח, שקראנו לא מזמן, הבן המוזר ביותר הוא זה שאינו יודע לשאול. היכולת לשאול, להרהר, להטיל ספק היא היכולת האנושית הגבוהה ביותר, מפני שהיא ורק היא מאפשרת את ההתפתחות המתמדת. תכלית הקיום האנושי בעיני אינה הגאולה אלא השאיפה אליה, אינה שלוות הנפש אלא סערת הרוח, אינה הידיעה אלא האמונה. אבי האומה העברית אינו נח ששט בנוחות בתיבתו הסגורה בזמן שבחוץ סוער המבול, אלא אברהם שעקד את הכל, שעזב את מולדתו ובית אביו תחת הציווי "לך לך". האנשים הכי לא נעימים ולא מעניינים הם האנשים שחושבים שהם יודעים הכל ושיש להם את כל התשובות.
אך בקצה השני אורבת סכנה הפוכה. זה שאינו יודע לשאול לא כי הוא חושב שיש בידו את התשובות אלא כי אינו יודע שיש צורך לשאול. הסכנה להידרדר אל שגרת קיום שוחקת וחסרת פשר מבלי דעת שיש בכלל צורך בחיפוש, להשלים עם חיי יומיום אזרחיים מבלי רצון לבקש להם משמעות. צריך לשים לב היטב שהשחרור מכבלי העבר לא יפיל אותנו אל חיים של בורות ועיוורון.
הפוסט הזה לא בא לתת תשובות לשאלת המטבח הישראלי, אלא להציע רעיונות שיהוו בסיס לשאלות נוספות.
____________
את המטבח הישראלי יש להניח לטעמי על ארבעה יסודות, שניים גיאוגרפיים ושניים תרבותיים:
א. חומרי גלם מקומיים – מטבח ישראלי הוא קודם כל מטבח שנוצר בארץ ישראל וחייב להיות מחובר אל חומרי הגלם המקומיים. תוצרת חקלאית של אזור היא תוצר ישיר של מזגו האקלימי והמנטלי, ומה שהאדמה מצמיחה במקום מסוים בהכרח מתאים לבישול באותו מקום. אין מטבח ישראלי בלי עגבניות, חצילים, שמן זית, גבינות ישראליות, עשבים מקומיים וכל שאר הטוב והשפע שהארץ הזו מצמיחה.
ב. מטבח ערבי – מטבח ערבי ארץ ישראלי מנקז אל תוכו מסורות בישול קדומות שנשתמרו בארץ עוד מימי התנ"ך, יחד עם שימוש נבון בחומרי גלם המתאימים לארץ, עשבי בר מקומיים, בשר טלה, בורגול, עדשים, עלי גפן, תבלינים ועוד. לי אין ספק שהמטבח שהשתמר בארץ ישראל חייב להיות עמוד תווך מרכזי ליצירה של מטבח ישראלי. לא לחינם התחברנו כמעט מיידית, כאילו היו שלנו, לחומוס, לטחינה, לפלאפל, לקבב, למלבי, לבקלאווה ולשאר תוצרי המטבח הערבי. זה לא משנה אם נהיה מספיק אמיצים להודות בכך או אם לא, ערביות היא חלק בלתי נפרד מישראליות.
ג. קיבוץ גלויות – בית בנוי מלבנים, בישול בנוי מזיכרונות. ישראל מקבצת אל תוכה הרבה תפוצות עם הרבה זכרונות ובכל הזכרונות הללו, שונים ככל שיהיו, יש קו יהודי מאחד של השבתות, החגים, המסורת והקהילה. בכל העדות יש גרסאות לסופגניות, לשימושים במצה, למאכלי חלב בשבועות, לתפוח בדבש, לחמין וכדומה. מטבח ישראלי יכול לקבץ את מאכלי העדות הללו לכור היתוך מופלא. ככל שעוברות השנים, הקשרים מסתעפים, העדות מתערבבות ואיתם גם המאכלים, ולאט לאט נוצרת גם נוסטלגיה ישראלית מיוחדת למאכלי ילדות ישראליים לחלוטין המשתבצים גם הם באותו מארג עדין. המטבח הישראלי צריך להטמיע אל תוכו גם את החריימה והמטבוחה וגם את הגפילטע והחזרת, גם את הג'חנון וגם את הקובה, גם את מרק החרירה וגם את מרק העוף עם הקרפעלך, גם את הפתיתים וגם את שוקולד השחר.
ד. מודרניות – עם כל הכבוד לעבר, עינינו אל העתיד. המטבח הישראלי – כמו הישראליות עצמה – לא יכול לשקוע רק במסורות גיאוגרפיות או תרבותיות, הרי העולם כולו פתוח בפנינו ואנו נוסעים בו ומושפעים ממנו ואיננו יכולים להיות אטומים למתרחש בו. עם כל הכבוד לחלוציות ולעבודת האדמה, חוסנה של ישראל המודרנית הוא ביכולותיה המדעיות והטכנולוגיות. המטבח הישראלי לא יכול להיווסד רק על אותנטיות או אתניות אלא חייב לכנוס אל תוכו גם את המבט הגלובלי, המבט המדעי והטכניקות החדשניות. מטבח ישראלי לא יכול להיות רק קבב על חציל בטחינה, הוא חייב ללמוד את המטבח הקלאסי, המודרני, המולקולארי, הפיוז'ן, ההשפעות האסייאתיות, את כולן הוא חייב להתיך אל תוכו. העולם גדול והיהודי הנודד חובב מסעות, עם הספר אוהב ללמוד ולחקור. גם זה חלק ממי שאנחנו.
ומעל הכל שורה מילה אחת – מסורת!!. יש ברשותנו אוצרות אדירים של ידע, חכמה, מיסטיקה, מוסר, רוחניות, פילוסופיה, התבוננות פנימית, שמחה, הומור, אנשי מופת, מנהגים, תרבות מרהיבה. את כל היופי הזה צריך לעבד ולהטמיע אל תוך התרבות הישראלית וגם אל תוך המטבח הישראלי. מטבח שמנותק מהקשר, מתרבות, ממחשבה ומנשמה הוא מטבח ריק מתוכן ולא מעניין. בלי עבר אין עתיד והווה בלבד זה משעמם.
מטבח בלי שורשים לא יכול לעוף לשמיים ומטבח שאינו שואף לשמיים לא יכול להתחבר לשורשים.
____________
המנה המוצגת בפוסט הזה היא מנה שמלווה אותי הרבה שנים, כמעט מתחילת דרכי כשף. היא עדיין איתי גם היום כי יש בה בעיני את השילובים הנכונים המאפיינים את סגנון המנות שאני מחפש במטבח הישראלי שלי. מנה שמתחילה במטבח המרוקאי עליו גדלתי, עוברת דרך מסורת וזכרונות, בנויה מחומרי גלם מקומיים אהובים ומשלבת טכניקות של ישן וחדש.
אני מאוד אוהב סרדינים. אם הלובסטר והלנגוסטין הם האצילים והמעודנים שבמאכלי הים, הרי שהסרדינים הם ה"ערסים" של הים התיכון והם מקפלים בטעמם את החן הארצי של ריחות השוק. המנה הזו נועדה לעורר את תחושת הכיף של קיץ ישראלי על שפת הים.
ההשראה למנה היא מנה מרוקאית של "מז'וז'ין" – סרדינים נשואים. שני סרדינים חובקים ביניהם מלית של עריסה וכוסברה, מנה סמלית המוגשת בטקס החינה. אני בחרתי במנה הזו לכבוד החתונה של היהדות והישראליות. את המילוי החלטתי להעשיר ולחתן את הסרדינים שלי עם מלית של בשר סרדינים קצוץ, פלפלים קלויים, זיתים שחורים, לימון כבוש ועלי כוסברה – מבחינתי זהו המיטב של המטבח המקומי.
ברקע של מנה כזו חייבות לעמוד עגבניות. העגבנייה כבר הפכה מזמן למייצגת אולטימטיבית של המטבח הים תיכוני, לסמל האהבה והשמש, אותה שמש הזורחת מעל הים התיכון בו שוחים הסרדינים ולחופו נאכלת המנה. העגבנייה מופיעה במנה פעמיים, פעם אחת כנקטר לא מבושל פרוס תחת הסרדינים, על מנת לעדן את שומניות הטיגון ולתת למנה קלילות ורעננות. פעם אחרת צלויה לאיטה בתנור על מנת לרכז את סוכריה ולהפוך אותה לתמצית של שמש.
באופן כמעט אירוני, שני הסימבולים של הגודל האינסופי – הים והשמש, מתכנסים במנה אל שני עצמים קטנטנים – סרדינים וסוכריית עגבנייה.
כדי להשלים את המימד הנוסטלגי של המנה אני מגרד מעליה מעט בוטרגה. הבוטרגה היא מעדן ים תיכוני עתיק יומין שעשוי מביצי דגים מומלחות, מיובשות ומשומרות בשעווה. בוטרגה נפוצה בשמות שונים כמעט בכל מטבחי הים התיכון. לי היא זכורה בשם המרוקאי "אדם חוט" מבצבצת מכיסם של זקני בתי הכנסת, אשר מלחכים פרוסות דקיקות ממנה בקידוש שבת בבוקר אחרי התפילה, יחד עם כוסית ערק. הבוטרגה מוסיפה למנה מימד של "אוממי" – מעמיקה, מדגישה ומחדדת את טעמיה. כך הפך לובסטר עם קוויאר לסרדינים עם בוטרגה.
עד כאן החלק של המנה העוסק במסורת ומכאן החלק העוסק בפרשנות אישית ואימפרוביזציה, טרטר סרדינים.
החלק הזה של המנה נולד בטעות. על קרש החיתוך, תוך כדי חיתוך סרדינים לצורך הכנת המלית, טעמתי כלאחר יד מבשר הסרדינים הקצוץ ונדהמתי. טעם הסרדין הנא היה מובחן מאוד, ארומתי, כמעט אגוזי, לא דומה במאומה לשום דג נא אחר שטעמתי. מיד באותו רגע הפרשתי הצידה חלק מהסרדין הקצוץ והחלטתי לשלבו במנה גם בצורתו הלא מבושלת.
כדי שיהיה קו אחד המחבר בין שני חלקי המנה אני מתבל את טרטר הסרדינים בשמן ארגן, שמן מרוקאי מסורתי שעשוי מפירותיו של עץ הארגן אשר טעמו האגוזי משתלב נפלא עם ניחוח הסרדינים. כדי להעמיק את אותו מימד אגוזי עדין הוספתי אל הטרטר גם שבבי שקדים קלויים שמלבד טעם וריח מעניקים גם מעט פריכות שמוסיפה חן למרקם. הופתעתי לגלות כמה השילוש הזה סרדינים – שקדים – שמן ארגן משתלב מצויין בחך, כאילו נועדו להיות יחד.
מנה של ניגודים. נא ומבושל, ישן וחדש, מסורתי ואישי, מקומי וגלובלי, מרחב ומיקוד, שמש וים. זו מבחינתי המהות של המטבח הישראלי.
סרדינים ממולאים עם בוטרגה וטרטר סרדינים בשמן ארגן
נהניתי לקרוא את ההקדמה, פשוט נפלא
ואז הגיע הקינוח, המתכון
תודה תודה
שופע. ידע מילים מתכונים סיפורים…
כמו ענת, נהניתי לקרוא,
חג יומולדת שמח
איזה סוג עגבניות ייצור את הסוכריה המתוקה ביותר?
אייך בוחרים עגבניות המתאימות לצלייה?
יש כאלה הנעשות קמחיות ויש כאלה חמוצות….
נשמע טעים ביותר.
יומולדת שמח!!!!!!
אני לא מבין גדול בזני עגבניות ולכן התשובה שאני נותן היא תשובת הדיוט בלבד שמבוססת על ניסיון ואינטואיציה ולא על ידע ודאי.
כל שהעגבנייה אדומה ובשלה היא מתוקה יותר.
עגבניות תמר הן הכי יבשות ולכן הן מצויינות לצלייה, אך בתקופה מסויימת אכן הן נעשות קמחיות מדי.
יש היום בסופרים עגבניות אדומות ויפות שבאות באשכולות אני מאוד אוהב אותן.
איזה יופי.
כיף לקרוא ואני רוצה מאוד לטעום.
תודה :+)
היי יניב,
אתה פשוט אומן. אומן במלאו המילה. יניב, כל פעם אני בתקווה שתעלה מתכון טבעוני (כלומר, בלי חלקי גופות, דברי חלב וביצים). יש אפשרות כזאת? בא לי לנסות אחד ה "creations" שלך. please! אם תכין מנה עיקרית אוכל לעלות את התמונה וכמה מילים עליך לדף vegan-friendly.co.il , דף FACEBOOK הגדול לטבעונים בארץ עם 21,000 אוהדים. אולי בחסיפה בדף תמצא לקוחות חדשים ונישה חדשה שגודלת מיום ליום. כולנו נרוויח! אתה, אני, 200,000 טבעונים ומליוני חיות. מה דעתך? אוהבת, ברברה
הי ברברה
קודם כל תודה רבה
אני מודה שבאופן אישי אני לא מתחבר לטבעונות. אבל כן מדבר אלי הרצון לתת מענה ולגע במגוון כמה שיותר רחב של קהלים. כך שאני בהחלט אקח לתשומת ליבי את העניין.
שלום אלון,
פעם הייתה לי הזדמנות לטעום כ-25 זנים של עגבניות שרי והמתוק ביותר היה התמר – (השרי, לא הגדולים). מידי פעם רואים אותם בסופר והם כ-50% יותר יקרים אבל לדעתי הם הכי טעימים. יש גם שרי צהוב שהוא גם מתוק. בתיאבון!
רק עכשיו קראתי. משום מה היה לי ברור שעלי לפנות זמן אמיתי לפוסט הזה ולא לקרא "כלאחר יד" בין 20,000 מיילים שנצברים לי בתיבה. צדקתי. השעה 10:30, שבת בבוקר, הבית ריק כי יאיר לקח את הילדים , אני לפני ריצת השבת, יושבת בנחת ורק ציוצי ציפרים ברקע. ואני קוראת… ובוכה… מפוסט על אוכל… אבל לא על אוכל (אולי לא רק). דומעת מהחיבור, מהיכולת לקרא לדברים בשמם – לנגוע במקומות הלא ברורים, הכואבים אבל אמיתיים, לתת פתרונות למה שתמיד נראה כל כך נכון והגיוני אבל מהול באשמה טורדנית שלא מרפה. אנחנו מגיעים ממקומות דומים ושונים וזה מרגש אותי. החיבור לדומה וההכרה שהשונה דוקא הוא החוט המקשר. נהניתי מכל רגע, התרגשתי, וצברתי קצת חומר למחשבה (הולכת להיות ריצה מעניינת :-)). אתה מפתיע אותי כל פעם מחדש בכישרון שלך (שמשביח בלי סוף עם השנים), ברגישות שלך, ביכולת הכתיבה ובעומקים בהם אתה חווה את הדברים הפשוטים