עיון בפרשת תזריע
מוביל אותי ל:
טרטר לוקוס וסלק על לפת כבושה ושמנת חמוצה
וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר: אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים, כִּימֵי נִדַּת דְּוֹותָהּ תִּטְמָא…וּשְׁלֹושִׁים יוֹם וּשְׁלֹשֶׁת יָמִים, תֵּשֵׁב בִּדְמֵי טָהֳרָה… וְאִם נְקֵבָה תֵלֵד וְטָמְאָה שְׁבֻועַיִים כְּנִדָּתָהּ וְשִׁישִּׁים יוֹם וְשֵׁשֶׁת יָמִים, תֵּשֵׁב עַל דְּמֵי טָהֳרָה.
דע, כי טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים, היה אור עליון פשוט ממלא כל המציאות ולא היה שום מקום פנוי בבחינת אויר ריקני וחלל, אלא הכל היה ממולא מן אור אין סוף הפשוט ההוא. ולא היה לא בחינת ראש ולא בחינת סוף, אלא הכל היה אור אחד פשוט, שווה בהשוואה אחת והוא הנקרא אור אין סוף. (ספר עץ חיים, ספר הבסיס של קבלת האר"י, היכל א', שער א', ענף ב')
לפי שהנה הוא יתברך מוכרח שיהיה שלם בכל פעולותיו וכוחותיו ובכל שמותיו…ואם לא היה מוציא פעולותיו וכוחותיו לידי פועל ומעשה, לא היה כביכול נקרא שלם…וכן בעניין הכינויים כגון: רחום וחנון וארך אפיים, לא יקרא על שמם זולת בהיות נבראים בעולם שיקראו לו ארך אפיים וכיוצא בזה בשאר הכינויים כולם.אמנם, בהיות העולמות נבראים, אז יצאו כוחותיו ופעולותיו יתברך לידי פועל ויהיה נקרא שלם בכל מיני פעולותיו וכוחותיו וגם יהיה שלם בכל השמות והכינויים בלתי שום חסרון כלל. (שם, ענף א').
וכאשר עלה ברצונו הפשוט לברוא העולמות ולהאציל הנאצלים, הנה אז, צימצם את עצמו אין סוף, בנקודה האמצעית אשר בו, באמצע אורו ממש. וצימצם האור ההוא ונתרחק אל צדדי סביבות הנקודה האמצעית. ואז נשאר מקום פנוי ואויר וחלל ריקני. (שם , ענף ב').
והנה אחר הצמצום הנ"ל, אשר אז נשאר מקום החלל ואויר פנוי וריקני באמצע אור האין סוף ממש, הנה כבר היה מקום שיוכלו להיות שם הנאצלים והנבראים והיצורים והנעשים.ואז המשיך מן אור אין סוף, קו אחד ישר, מן האור העגול שלו, מלמעלה למטה ומשתלשל ויורד תוך החלל ההוא.וראש העליון של הקו, נמשך מן האין סוף עצמו ונוגע בו. אמנם סיום הקו הזה למטה בסופו, אינו נוגע באור אין סוף ודרך הקו הזה נמשך ומתפשט אור אין סוף למטה.ובמקום החלל ההוא, האציל וברא ויצר עשה כל העולמות כולם. וקו זה, כעין צינור דק אחד, אשר בו מתפשט ונמשך מימי האור העליון של אין סוף אל העולמות, אשר במקום האויר והחלל ההוא. (שם, שם)
דם נעכר ונעשה חלב…דכתיב (איוב יד, ד) מי יתן טהור מטמא, לא אחד? (מסכת נדה, דף ט')
טרטר לוקוס וסלק על לפת כבושה ושמנת חמוצה
לפת כבושה
חומרים (4 מנות):
2 לפתות
1 צנצנת פלפלי פפדיו (פלפל שרי כבוש)
אופן ההכנה:
פורסים את הלפת לפרוסות בעובי 1/2 ס"מ.
מרתיחים מים עם מעט מלח בסיר רחב ומבשלים את פרוסות הלפת 10 דקות.
מעבירים את פרוסות הלפת למי קרח לעצירת הבישול.
בעזרת מיקד עגול או כוס קורצים מכל פרוסת לפת עיגול בקוטר 4 ס"מ.
מסננים את הפלפלים הכבושים ממי הכבישה שלהם.
משרים את עיגולי הלפת במי כבישת הפלפלים ל – 4 שעות לפחות.
טרטר לוקוס וסלק
חומרים (4 מנות):
1 סלק
200 גרם פילה לוקוס
1 כף רוטב סויה
1 כף כוסברה קצוצה
קמצוץ פלפל שחור גרוס
גרד ומיץ מלימון אחד
4 כפות שמן זית
מעט מלח
אופן ההכנה:
חותכים את הלוקוס והסלק לקוביות קטנות ואחידות.
מערבבים את קוביות הלוקוס עם 100 גרם קוביות סלק.
מתבלים בפלפל שחור, רוטב סויה, מיץ לימון, גרד לימון ושמן זית.
טועמים ומשלימים תיבול במלח לפי הצורך.
הרכבת והגשת המנה:
חומרים (4 מנות):
8 כפות שמנת חמוצה
4 פלפלוני פפדיו (פלפלי שרי כבושים)
אופן ההכנה:
חוצים כל פלפלון לאורכו.
מניחים לכל סועד בצלחתו שני עיגולי לפת כבושה.
מניחים על כל עיגול לפת חופן של טרטר לוקוס וסלק.
מעטרים על טרטר בכפית שמנת חמוצה.