התאמה ומשיכה

ריזוטו כרוב סגול בקרם חזרת למתכון←

יום שישי בלילה, אני בנסיעה, כביש ירושלים – תל אביב. אין גבול לכמות המטפורות שיש במשפט הזה על חיי.

בדיוק הסתיימה עוד ארוחת ליל שבת מלאת אוכל ואהבה אצל אמא שלי ואנחנו בדרך הביתה. כל המשפחה נרדמה בספסל האחורי ואני מאזין לרדיו, קול ישראל, תכנית ראיונות לשעת לילה מאוחרת.

אני מקשיב לראיון עם חוקר מומחה בענייני המדע של הרגש, נושא הראיון הוא אהבה. החוקר מסביר שלאהבה יש שני צדדים, הוא מכנה אותם בשמות התאמה ומשיכה.

התאמה מבטאת את הפן המובנה והמושכל של האהבה. מערכת יחסים מבוססת על שלל התאמות של רצונות, שאיפות, תחומי עניין, נושאים לשיחה, חוש הומור ושאר עניינים אשר משותפים לשני בני הזוג. התאמה היא משהו שאפשר למדוד ולהגדיר, ואם היא איננה – מערכת היחסים תיתקל דרך קבע בקשיים ובהתנגשויות שלא יאפשרו לה לצמוח ולשגשג.

משיכה היא עניין הרבה יותר סבוך ובלתי ניתן להסבר, או שהיא ישנה או שהיא איננה. למשיכה שני צדדים, האחד הוא גופני ומיני והשני הוא רגשי. הצד האחד מעורר את אש היצר החייתי והתאוותני והשני את אש האהבה, פרפרי הבטן וסערות הנפש. הצד השווה שביניהם הוא שאין משיכה ללא בערה.

כדי שתוכל להתקיים אהבה יש צורך בשניהם. ללא משיכה הופכת ההתאמה לדבר טפל וחסר משמעות. ללא התאמה הופכת המשיכה לעניין חולף שלא יוכל להתקיים לאורך זמן.

אני מקשיב אל החוקר הנכבד וחושב לעצמי שגם בישול בנוי בדיוק מאותם שני אלמנטים – התאמה ומשיכה. מצד אחד ישנה מתודה לימודית שמלמדת אותנו איזה מאכלים מתאימים זה לזה ואלו שיטות בישול מתאימות לכל חומר גלם, ומן הצד השני ישנה המשיכה לאוכל, הדחף היצירתי, ההכרח לבשל, סערת הנפש שהופכת את האכילה מפרקטיקה לאומנות ומהנאה חושית לחוויה רגשית.

איך מכל זה נולדה המנה שלפניכם? ובכן, כנראה זו עוד מטפורה על חיי.

שפים נוהגים לבנות את המנות שלהם בעיקר בהתבסס על משיכה. משיכה יכולה לבא ממסורות בישול אתניות, מנוסטלגיה וילדות, מחוויות אישיות, מטעמים אהובים, מחומר גלם שהסעיר את הלב ומעוד שלל מקורות בחיינו המעוררים בנו משיכה ומביאים את השורה התחתונה של "זה מה שבא לי להכין".  זה נפלא, אבל זה רק צד אחד של המטבע.

טעמים וארומות הם בסופו של דבר גם תרכובות כימיות המורכבות ממולקולות, שאותן ניתן באמצעים מדעיים לבודד, לפרק ולהרכיב. אם יהיה לנו ידע מהן המולקולות המרכיבות את הטעם והארומה של חומר גלם מסוים נוכל לדעת בוודאות שחומר גלם אחר שמכיל רכיבים זהים ברמה כזו או אחרת יוכל להשתלב עמו בצורה טובה. ידע שכזה יכול לספק בידנו כלי רב עוצמה של טעמים מתאימים ברמה המולקולרית ונוכל להוסיף למימד המשיכה והתשוקה שבמנות שלנו גם את קריטריון ההתאמה שהיום אנחנו נוטים להתעלם ממנו. התאמה היא נדבך הכרחי בהצלחתה של מנה כי לא משנה כמה מושכת וסקסית אתה מוצא את זו שמולך, לא תוכל להחזיק איתה בקשר לאורך זמן אם אין לכם על מה לדבר.

כמו בעוד הרבה מאוד נושאים הקשורים לאוכל, הראשון שהאיר את עיני לאפשרויות הללו היה השף הסטון בלומנטל (הסטון הוא אשף הרחבת הגבולות של הבישול לתחומים חדשים וכבר הרחבתי את הדיבור עליו בפוסט אחר), הסטון מרבה להשתמש בשיטה בשם food pairing. מדובר במתודה של שילוב חומרי גלם על בסיס התאמה כימית בין חומרי הטעם והריח שלהם והיכולת לבסס שיקולים של בניית מנות גם על עובדות מדעיות של התאמה מולקולרית בין רכיבים שונים.

בספר הבישול שלו הוא מרבה לספר על ביקורים במעבדה של חברת טעמים גדולה בשווייץ שפיתחה יכולת לקחת כל חומר גלם ולזהות את חומרי הטעם והריח שלו ועל שיטה שמצליבה בין החומרים השונים ועל ידי כך מספקת מידע על רמת הקרבה וההתאמה ביניהם. הסטון מספר איך בכל ביקור במעבדה הזו הוא מקבל נתונים שעוזרים לו להתאים את הטעמים והרכיבים השונים במנות שלו. אותה מעבדה בשווייץ גם העלתה אתר שבו אפשר לבחון כל חומר גלם ולקבל פירוט אילו חומרי גלם אחרים מתאימים לו ברמה המולקולרית. באופן אישי, מאז שנחשפתי אל האתר הזה הפכתי בו לדייר של קבע ואני מבלה בו שעות ארוכות. לעיתים כדי למצוא התאמה בין חומרי גלם לצורך המנות שלי ולעיתים סתם מתוך סקרנות ורצון לקבל רעיונות.

לא נותר לי אלא לצטט את הסטון בלומנטל:

"There is a whole new world of flavour combinations out there."

ובחזרה לסיפור:

אני מאוד אוהב חזרת, הרבה פעמים ניסיתי לשלב חזרת בתוך המנות שלי, לעיתים גם הצלחתי. אבל ברוב המקרים משהו בטעמה הדומיננטי לא נתן מקום לחומרי גלם אחרים להתקרב ולהשתלב. מבט על טבלת ה food pairing של החזרת אישר את חששותי, החזרת זהרה בבדידותה כשמסביבה מעט מאוד חומרי גלם המתאימים לה: כרוב, לפת, חרדל, ווסאבי – זה כמעט הכל.

פריצת הדרך למנה שלפניכם הגיעה מספר ימים אחרי אותה תכנית רדיו מעוררת מחשבות. במסגרת עבודתי במפעל הסלטים "אחלה" של שטראוס, שקדתי על פיתוח של סלט חזרת לקראת ראש השנה. לפתע השתחרר בתוכי זרם התודעה: באסוציאציה היהודית חזרת שלובה בצבע הסגול, כיוון שעל שולחן החג שלנו חזרת מגיעה יחד עם סלק. ה food pairing מלמד אותי שחזרת משתלבת עם כרוב. אם כן, חשבתי לעצמי, למה לא ליצור מנה המשלבת חזרת וכרוב סגול?, כך יהיו בה גם התאמת הטעמים וגם משיכת הצבעים.

שוב הסטון בלומנטל נחלץ לעזרתי. ב־fat duck טעמתי גספצ'ו כרוב סגול והבחנתי שבמיץ הכרוב הסגול יש טעם חריף ועוקצני בולט, שלא כל כך מורגש כשאוכלים את עלי הכרוב עצמם. בספר המתכונים שלו, הסטון מסביר שבסחיטת מיץ הכרוב משתחררת תרכובת חריפה שמעניקה למיץ הכרוב משנה עוקצנות. החריפות הזו משתלבת נפלא עם הטעם העוקצני בחזרת ובחרדל.

זרם התודעה המשיך: אם אני רוצה לשלב במנה, יחד עם החזרת,  לא רק את עלי  הכרוב אלא גם את המיץ של הכרוב הסגול, כדאי לי להכין ריזוטו שיבושל במיץ של כרוב סגול במקום בציר ירקות. ככה האורז יספוג מן הכרוב גם את טעמו וגם את צבעו והטעמים החריפים והחדים של הכרוב והחזרת יתעדנו מהקרמיות והרכות שבחיקו החמים של הריזוטו. הנה שוב, התאמה ומשיכה. על האסוציאציה היהודית של החזרת הסגולה, נוספה עוד אסוציאציה נוסטלגית של כרוב ממולא באורז.

הרעיון שלי היה להפריד את החזרת והכרוב, הסגול והלבן, לתת לכל אחד מהם לבטא את טעמיו באופן מלא ובולט וליצור את השילוב שלהם רק על הצלחת. ככה נולד הרעיון לא לשלב את טעם החזרת בתוך האורז, אלא להפוך אותה לרוטב קרמי ושמנתי שיהיה נעים לריזוטו להשתכשך בו.

ואם כבר כרוב ממולא, החלטתי לחמוד לצון, לקחת עלה כרוב שלם חלוט ולעטוף בו את את הריזוטו בעודו על הצלחת ככה שיראה מבחוץ כמו ראש כרוב חצוי. כך יצרתי מצב שכדי לאכול את המנה חייבים לפצוע את עלה הכרוב החיצוני, כך שמיד עם הביס הראשון הריזוטו מתפרץ אל תוך הרוטב והסגול סוער אל תוך הלבן, אבסטרקט של מראה וטעם.

כדי למלא את פסיפס הטעמים המשלימים לחזרת הוספתי למנה קוביות של לפת מבושלת והחלפתי את גבינת הפרמז'ן המסורתית לריזוטו בגבינת גאודה מתובלת בגרגרי חרדל.

בסיכומו של דבר, המנה הצליחה לבטא במדויק את מה שציפיתי ממנה. שילובי הטעמים באמת עבדו נהדר יחד, אבל גם למדתי שהתאמת טעמים בלבד אינה סיבה מספקת להרכיב מנה. בדיוק כמו באהבה, גם אם יש נושאי עניין משותפים, ללא תשוקה אלו אינם יחסים חיים, כך גם בהרכבת מנות חייבים להעביר את המתודה של התאמת המרכיבים דרך תעלות של זכרונות, רגש ואמירה כדי שלאוכל שלנו תהיה משמעות אמיתית.

ריזוטו כרוב סגול בקרם חזרת

כרוב ולפת מבושלים בציר בקר

מרכיבים

  • 8 מנות:
  • 8 עלים יפים ושלמים של כרוב סגול (וכדאי גם להוסיף כמה עלים "ספייר" למקרה שאחד העלים ייקרע)
  • 2 לפתות
  • 1 ליטר ציר בקר
  • 1 כף רוטב סויה

הוראות הכנה

  • מקלפים את הלפת וחותכים את כל הקצוות כדי לקבל צורת ריבוע סימטרי (את כל הקצוות שחתכנו שומרים ומוסיפים אחר כך למסחטה כשנסחט את מיץ הכרוב).
  • חותכים את ריבוע הלפת לקוביות סימטריות של 1.5*1.5 ס"מ.
  • מביאים לרתיחה את ציר הבקר עם רוטב הסויה ומבשלים את קוביות הלפת 10 דקות.
  • מוציאים ושומרים בצד.
  • מוסיפים לסיר את עלי הכרוב ומבשלים על להבה נמוכה 30 דקות.
  • בסוף הבישול הנוזלים אמורים עדיין כמעט לכסות את העלים. אם מפלס הנוזלים יורד יותר מדי במהלך הבישול מוסיפים מעט מים.
קרם חזרת

מרכיבים

  • 8 מנות:
  • 300 גרם חלב
  • 100 גרם ממרח חזרת לבנה
  • 30 גרם חרדל חלק
  • מעט מלח

הוראות הכנה

  • מחממים יחד את כל החומרים עד רתיחה, מתקנים תיבול ומסירים מהאש.

וריאציות

אם יש לכם מקציף חלב, אפשר לחמם את הקרם לפני ההגשה בתוך המקציף, זה יעניק לו מרקם אוורירי ומענג.

ריזוטו כרוב סגול

מרכיבים

  • 8 מנות:
  • 2 עד 3 ראשי כרוב סגול
  • 2 שיני שום קצוצות דק
  • 100 גרם יין אדום
  • 120 גרם חמאה
  • 10 מ"ל רוטב סויה
  • 40 גרם גבינת גאודה הולנדית מתובלת בגרגרי חרדל, מגורדת
  • מלח ופלפל
  • 300 גרם אורז לריזוטו מזן ארבוריו או קרנרולי

הוראות הכנה

  • במסחטת מיץ סוחטים את הכרוב לקבלת מיץ (ניתן להוסיף למסחטה גם את קצוות הלפת שחתכנו), אנו זקוקים ל־1.5 ליטר מיץ סגול.
  • מעבירים את המיץ לסיר קטן ומביאים לרתיחה עדינה, אם נוצר קצף מקפים אותו.
  • ממיסים 60 גרם חמאה בסיר רחב ומאדים את השום עד שהוא מעלה ניחוח אך לא מזהיב.
  • מוסיפים מיד את האורז ומאדים עד שהוא עטוף כולו בשומן.
  • מוסיפים את היין ומבשלים תוך ערבוב עד שכולו מתאדה ונספג באורז.
  • מוסיפים מצקת אחת מהמיץ החם אל ריזוטו ומבשלים על להבה בינונית תוך ערבוב עד שרובו מתאדה.
  • ככה ממשיכים להוסיף את המיץ אל הריזוטו בהדרגה, מצקת אחרי מצקת, בכל פעם מוסיפים מיץ כמעט עד כיסוי הריזוטו ומבשלים עד שהוא נספג.
  • חשוב לשים לב מתי להוסיף את המצקת הבאה של המיץ, אסור לתת לאורז להתייבש לגמרי, הרגע הנכון להוספת המיץ הוא הרגע בו הנוזלים שעוטפים את האורז הופכים סמיכים וכשמעבירים את הכף על תחתית הסיר נוצרת תעלה של נוזל עמילני וקרמי.
  • חשוב להקפיד לשחק עם גובה הלהבה על מנת לשמור כל הזמן על רתיחה בינונית, אם לא תהיה רתיחה בכלל האורז לא יספוג את הנוזלים כהלכה ואם תהיה רתיחה חזקה מדי האורז יתפרק.
  • ממשיכים כך מרוכזים ומדיטטיביים בבישול ההדרגתי, תוך כדי ערבוב מתמיד 20 דקות.
  • בסוף הבישול האורז צריך להיות רך (ריזוטו לא צריך להיות אל דנטה), אך אסור לו להתפרק ובסיר אמורים להישאר נוזלים בכמות כזו שלא תאפשר לריזוטו לעמוד על הצלחת אלא תגרום לו להתפשט קלות בזמן המזיגה (הריזוטו ממשיך לספוג את הנוזלים גם אחרי הבישול ולכן חשוב להשאיר קצת יותר נוזלים ממה שנדמה במבט ראשון).
  • טועמים את הריזוטו על מנת לתקן את התיבול, אם הוא לא רך דיו מבשלים עוד 2-3 דקות.
  • מכבים להבה ומערבבים אל תוך הריזוטו את יתרת החמאה, את רוטב הסויה ואת הגבינה.

נא לשים לב ל..

את הריזוטו חשוב לבשל בסיר רחב או במחבת רחבה, שימוש בסיר עמוק וצר יקשה על הערבוב בשלבי הבישול המאוחרים והערבוב הנמרץ יגרום לשבירה של הגרגרים העדינים (הכלי המכונה "סוטז" הוא הכי מתאים למטרה הזאת).

מאותה סיבה חשוב לערבב את האורז בתנועות עדינות ולא באגרסיביות.

חשוב לערבב את הריזוטו כל הזמן כדי לגרום לעמילן המופרש להתפשט בסיר באופן אחיד ושווה וליצור את המרקם הקרמי האופייני.

אם במהלך הבישול נגמר מיץ הכרוב הסגול ועדיין זקוקים לנוזלים אפשר להשלים עם מעט מים חמים.

לעיון בכל כללי הזהב לריזוטו המושלם מומלץ לעיין כאן.

וריאציות

ריזוטו לא ניתן להכין מראש ולחמם לפני ההגשה כי אז מרקמו נהרס והופך יציקתי. אם בכל זאת רוצים להכין מראש, מבשלים את הריזוטו 10 דקות בלבד, מכסים בנוזלים, מכבים את האש, מכסים את הסיר ומשהים עד ההגשה. לפני ההגשה מוסיפים עוד קצת נוזלים ומסיימים את ההכנה בבישול תוך כדי ערבוב של 5 דקות נוספות.

לעיון בכל כללי הזהב לריזוטו המושלם מומלץ לעיין כאן.

הרכבה והגשה

מרכיבים

  • הריזוטו המבושל
  • קרם החזרת
  • קוביות הלפת ועלי הכרוב המבושלים
  • גבינת גאודה הולנדית מתובלת בגרגרי חרדל
  • שמן אגוזי מלך

הוראות הכנה

  • מחממים את כלי הכרוב וקוביות הלפת בתוך ציר הבישול שלהם.
  • מחממים את קרם החזרת בסיר קטן או במקציף חלב.
  • פורסים את הגבינה ל'סרטים' דקיקים בעזרת קולפן.
  • במרכז צלחת עמוקה מניחים 3 כפות ריזוטו סגול.
  • מניחים מעל הריזוטו עלה כרוב מבושל ועוטפים את הריזוטו תוך כדי הידוק קל לקבלת צורת חצי כדור.
  • מניחים מעל עלה הכרוב 3 -4 סרטים של גאודה.
  • יוצקים מצקת קטנה של קרם חזרת מסביב לריזוטו.
  • מניחים 6-7 קוביות של לפת מסביב לריזוטו, על הקרם.
  • מטפטפים מעל המנה כמה טיפות שמן אגוזי מלך ומגישים מיד.
הפוסט הזה פורסם בקטגוריה אוכל נפש.‏ קישור ישיר לפוסט.

3 תגובות על התאמה ומשיכה

  1. מאת איריס_ד‏:

    Wowwwww!!!

  2. מאת הילה_ה‏:

    זה נשמע מדהים. אחד הדברים שאני אוהבת ביותר בבלוג שלך הוא שאני נכנסת כדי לקרוא, ולאו דווקא כדי לבשל, אף על פי שהכל נראה מעורר תיאבון ותאווה. קראתי את הפוסט והרגשתי מאוהבת באוכל. כמה כיף להיות כל כך אוהב ומאוהב במה שאתה עושה. בבקשה תמשיך לכתוב כי המילים שלך נוגעות, מרגשות ומקסימות.

    • מאת יניב גור אריה‏:

      תגובתך משמחת אותי מאוד, כיוון שזה המטרה העיקרית של הבלוג הזה וזה מראה לי שרוח הדברים אכן עוברת. תודה רבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

Connect with Facebook